Work-life-balance - Skab balance i dit liv

Du er færdig på skolebænken, og du er i dén grad klar til at udfordre din nye faglighed og i særdeleshed også at vise din nye chef, at hun eller han gjorde det helt rigtige i at ansætte dig! Sammenligner du dit arbejdsliv med at løbe et maraton, er du lige løbet fra start – der er mange kilometer forude. Og der er mange år tilbage af dit arbejdsliv. Lægger du for hårdt ud, taber du pusten allerede før, du er kommet i gang. Derfor er du også startet på en øvelse i at balancere dit professionelle liv og dit privatliv, så du holder helt til målstregen.

maalhierarkiet-saadan-saetter-du-maal-op-for-dit-projekt

Balance i livet kan anskues som at være et sted mellem at være aktiv og blive udfordret på den ene side og at slappe af og være nærværende på den anden side. Og hvordan ender du så der? Med den rette balance midt i mellem?

Der findes ikke én formel på, hvad en god balance i livet er, og hvornår livet balancerer. Vi er alle forskellige – og vi har alle forskellige former for balance.

Men når vi oplever at være i balance, er vi mennesker temmelig ens; vi bliver mere positive og produktive. Vores energiniveau er højere, og vi har også overskud til at være kreative. På arbejde betyder det ganske enkelt, at du er en bedre arbejdskraft. Og i dit privatliv er du mere tilfreds med overskud til nærvær.

Balance er en kombination af mange parametre. Vi har samlet fem parametre, som alle er vigtige at have sig for øje og arbejde med, hvis du vil skabe balance i dit liv.

1. Erkend, at du ikke når det hele

Første skridt mod at skabe balance i dit liv er at erkende, at du ikke når det hele. Og det selvom, det ser ud til, at nogen har 45 timer i døgnet, og de når eller formår ALT. Det er der ingen, der gør – uanset fremstillingen. Og det gør du heller ikke. Det er en super vigtig og meget menneskelig erkendelse. Balance handler altså om ikke at nå det hele. Det handler om til- og fravalg. Både i dit privatliv og på dit arbejde.

2. Til- og fravalg kræver, at du kan sige NEJ

Det er jo egentlig fuldstændig logisk; at gøre til- og fravalg kræver, at du kan sige nej eller sige fra. Og dog alligevel oplever mange, at noget af det allersværeste er at sige fra. Det kan både være over for dine nye kolleger, din nye chef og måske særligt også over for dem, der er tættest på dig.

Men du kan lige så godt begynde at øve dig. Og forhåbentlig oplever du, at dine kolleger og din chef kommer til at respektere dig endnu mere ved, at du kan sige fra og til. For faktisk er det en meget stor styrke at kende grænserne for, hvad du kan nå, og hvad du ikke magter. Forhåbentlig vil du også opleve en høj grad af forståelse for dine til- og fravalg fra dem, som kender dig allerbedst.

3. Prioritering (iblandt dine tilvalg)

Prioriteringen foregår på alle niveauer for at skabe balance i dit liv; det foregår på det helt store niveau, hvor du gør op med dig selv, hvad der er vigtigst i dit liv? Er det karrieren, der skal have lov til at fylde mest lige nu? Eller er det familien eller parforholdet? Trangen til at udleve en vild drøm? Måske noget helt fjerde?

Dit professionelle liv er også fyldt med nødvendigheden af at prioritere. Her kan du bruge din leder – du kan fx selv lave din egen prioritering over dine opgaver, som du inddrager din leder i. Det kan også være, det er selve det at prioritere, som du har brug for din leders hjælp til? Det er der ingen skam i – din leder er der for dig, så tag fat i ham eller hende.

4. Skab grænser for dit arbejds- og privatliv

Måske arbejder du et sted, som kræver 100% fysisk fremmøde? Måske arbejder du mest hjemmefra? Eller måske varierer det meget, hvor du arbejder? Og hvornår?

Noget, der kan være med til at skabe gode rammer for balance i dit liv er at skabe grænser for, hvornår du er på arbejde, og hvornår du ikke er på arbejde. Det kan fx handle om, hvornår du besvarer telefonopkald og mails om aftenen, i weekenden eller under egen eller børnenes sygdom. Tag en dialog med dine nærmeste kolleger og din chef, så I har nogle fælles spilleregler.

5. Efter en travl periode kommer restitution

Alle sportsfolk ved det: Efter en fysisk stor anstrengelse kræver kroppen restitution og hvile. Det samme gælder faktisk for dit hoved – og det er uanset, om du har en travl periode i dit arbejdsliv eller i dit privatliv.

Langt de fleste kan sagtens klare udfordringer i en periode – både privat og på arbejde. Det gælder især, hvis du har oplevelsen af, at du tackler udfordringen sammen med nogen. Men ingen kan klare at være konstant udfordret; se, om du kan undgå at blive udfordret for længe ad gangen uden plads til at restituere. Og skab plads til hvile efter en travl periode.

Er du udfordret på hjemmefronten, kan du med fordel dele det med din leder og dine nærmeste kolleger. De kan måske give dig ekstra arbejdsro, eller andre opgaver der for en periode ikke kræver så mange kræfter af dig på dit arbejde – sådan du har ekstra energi til at tackle udfordringerne på hjemmefronten. Det gælder selvfølgelig også den anden vej. Har du en ekstraordinær travl periode på arbejde, så del det med din partner, din familie eller dine nærmeste. Det kan være der er noget praktisk, som de kan hjælpe dig med for en periode, sådan du har kræfter til at komme igennem den travle periode i dit arbejdsliv.

Mere inspiration

Hvad er stress – og hvad er de første tegn på stress?
Gå til siden
5 gode råd til overgangen fra studie til fast arbejde
Artikel Gå til siden
Fra studerende til nyansat fysioterapeut
Video Gå til siden
Den uundgåelige rutsjebane af følelser som nyansat
Gå til siden