5 tips til den gode jobsamtale
Tillykke med, at du er blevet indkaldt til jobsamtale. Måske er det første gang, du skal ud og sælge dig selv som nyuddannet professionsbachelor. Og måske føler du en blanding af både spænding og nervøsitet. Ligesom til en mundtlig eksamen. Det er helt normalt.
Men husk, at du er indkaldt til samtale, fordi arbejdsgiveren tænker, du er kvalificeret til jobbet. Her er nogle gode råd, som forhåbentlig kan hjælpe dig på vej til at komme helt i mål.
1. Forbered en kort præsentation af dig selv
Når du kommer ind til samtalen, er det meget sandsynligt, at du ret hurtigt vil blive bedt om at fortælle om dig selv og grunden til, at du har søgt jobbet. Derfor er det en god idé at øve en kort præsentation af dig selv. Det kan du gøre sammen med en ven, der kan give dig feedback eller alene foran spejlet.
Fortæl fx om, hvad du brænder for, og hvad du kan bidrage med i jobbet. Hvad er dine stærke og svage sider. Hvorfor har du søgt jobbet. Hvad får virksomheden/organisationen ud af at ansætte netop dig.
2. Forbered nogle spørgsmål til arbejdspladsen
I løbet af samtalen vil du sandsynligvis blive spurgt, om du sidder inde med nogle spørgsmål. Her kan du fx spørge mere konkret ind til arbejdsopgaverne og organiseringen.
Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud? Hvad er mine umiddelbare opgaver? Hvordan er forventningerne til mig? Hvordan er det sociale liv i kollegagruppen?
3. Vær dig selv
Du er typisk kaldt til samtale på din faglighed, men din personlighed betyder ofte meget for, om du går videre efter en samtale. Derfor er det vigtigt, at du er dig selv på trods af eventuel nervøsitet og ikke har en ”kunstig” fremtoning, hvor du prøver at være noget, som du ikke er.
En måske kommende arbejdsgiver skal gerne kunne fornemme, hvem du er, og hvad der er vigtigt for dig. Men lidt nervøsitet er normalt og helt ok. Det gør ikke noget, at det kan ses og mærkes på dig, at du gerne vil have jobbet.
4. Vær opmærksom på dit kropssprog
Tænk over din fremtoning til samtalen. Både førstehåndsindtrykket og kropssproget er vigtigt. Overvej din påklædning, og prøv at researche dig frem til, hvad stilen er på arbejdspladsen.
Når du kommer ind til selve samtalen, så sid helt tilbage i stolen og ret ryggen. Det udstråler, at du er klar til at lytte og svare. Bevar en naturlig øjenkontakt, og brug dine hænder, når du taler.
Nik gerne, mens du lytter. Det indikerer, at du lytter aktivt og er interesseret i det, som der bliver sagt. En god måde at “skjule” din eventuelle nervøsitet på er ved at smile. På den måde viser du overskud, og at du hviler i dig selv.
5. Hav styr på, hvad du skal medbringe
Undgå at møde tomhændet op. Det kan give dig en sikkerhed at have dit cv og ansøgning med. Medbring også de stikord og spørgsmål, som du har forberedt til samtalen.
Husk at notere, hvem der er din kontaktperson og telefonnummeret på vedkommende. Mød op i god tid.
Held og lykke med samtalen!