6 råd til dig, der skal starte nyt job

Tillykke – du har fået nyt job – og skal starte lige om lidt! Sommerfugle i maven, pres, forventninger, glæde. En cocktail af blandede følelser kører måske rundt. Men bare rolig; det er helt normalt, du skal bare lige i gang. Derfor får du her 6 råd til at få det bedste ud af dit nye job.

6-raad-nyt-job-2

1. Husk - du er nybegynder

Du kender ikke arbejdspladsen, du ved ikke, hvor man kopierer, henter kaffe, hvornår man spiser frokost. Du kender heller ikke arbejdsopgaverne, selvom du synes, at det burde du vide efter ansættelsessamtalerne. Men det gør du ikke – og det er der heller ingen, der forventer, at du gør. Læn dig tilbage og nyd, at du er ny og skal lære din nye arbejdsplads at kende – både arbejdsopgaverne og den sociale kultur. Det er helt ok at være på bar bund, når du starter på en ny arbejdsplads. Det lyder måske banalt, men det kan faktisk godt være svært at acceptere, at man ikke kan det hele fra begyndelsen. Men tro på dig selv – det kommer, og en dag er det dig, der viser de nye rundt.

2. Afstem forventninger

Alle arbejdspladser er forskellige og har forskellige kulturer. Derfor er det vigtigt for dig at få afstemt, hvad der forventes af dig. Det kan være en rigtig god idé at aftale faste samtaler med din leder og nærmeste kollega, hvor du får afklaret eventuelle usikkerheder. Og spørg alt det, du vil. For når du stiller spørgsmål, viser du engagement og interesse og er med til at opbygge den tillid, der er så vigtig i samarbejdsrelationer.

3. Skab sociale relationer

Som ny i en flok, der kender hinanden, kan det være svært at gennemskue koderne og tonen. Men det kommer du snart til. Så deltag i det sociale liv, og lær flere sider af dine kollegaer at kende. Hvis du er i en større virksomhed eller organisation med flere afdelinger, er det også en god idé at lære kollegaer fra de andre afdelinger at kende. For dem skal du måske arbejde sammen med på et tidspunkt. Deltag i de fælles kaffepauser, gå med til frokosten sammen med dine kollegaer, sig tillykke til kollegaen på nabokontoret. Jo bedre du kender dine nye kollegaer, jo sjovere bliver det også at gå på arbejde.

4. Giv dig selv plads til at undres

Som ny medarbejder er det forventeligt, at du ikke kender til de daglige, faste rutiner. Derfor er det også interessant for en virksomhed at høre, hvad nye folk, der endnu ikke er fedtet ind i hverdagens ’plejer’, oplever. Du vil få idéer som både er nye og anderledes og er værdifulde for arbejdspladsen. Fortæl det gerne, hvis du oplever noget, du ikke forstår eller tænker ikke er hensigtsmæssigt. Men råb ikke for højt – vær konstruktiv i din kritik.

5. Tro på dig selv – vis hvad du kan!

Husk, at du er valgt mellem sandsynligvis mange andre kvalificerede og dygtige kandidater. Det er dig, de har valgt at ansætte. Dig, de vil investere i, og dig, ledelsen tænker er den bedste til at klare arbejdsopgaverne. Hav altid det i baghovedet, når du tvivler på dig selv, når du ikke kan huske, hvilken stue, klasselokale eller kontor du skal være på, ikke kan finde ud af it-systemerne, eller synes, at en arbejdsopgave er svær. Husk, at ingen (ud over dig selv ) forventer, at du ved alt fra starten.

6. Forbered dig

Forbered dig til din første arbejdsdag. Læs om din nye arbejdsplads på hjemmesiden, tænk over din rolle på arbejdspladsen, hvad vil du gerne bidrage med, og hvad vil du gerne opnå? Hvad er værdisættet? Findes der en særlig arbejdskultur? Læs personalehåndbogen, hvis du har adgang til den. Mange arbejdspladser vil sende den med ud sammen med et introforløb, men hvis ikke du har fået den, er det en god idé at bede om den. Det er trygt at have lidt forhåndsviden, inden du møder op den første dag.

Rigtig god vind på dit nye job!

Mere inspiration

Kan du tackle konflikter? Gode forhandlingsråd til svære situationer
Gå til siden
Hvad er stress – og hvad er de første tegn på stress?
Gå til siden
5 gode råd til overgangen fra studie til fast arbejde
Artikel Gå til siden
Work-life-balance - Skab balance i dit liv
Artikel Gå til siden
Fra studerende til nyansat fysioterapeut
Video Gå til siden