4 tips til at knække LinkedIn-koden
1. Selfies er no-go
Selvom selfies hitter på flere sociale medier, har trenden endnu ikke fundet vej til LinkedIn. Så lad for alt i verden være med at uploade et selvportræt med den velkendte selfiearm på din profil. Få i stedet en ven eller et familiemedlem til at tage et up-to-date billede af dig, som afspejler dig og din personlighed.
Når du skal vælge placering, så sørg for at placere dig et sted, hvor sollyset falder naturligt, og der er en relativ neutral baggrund. Og så er det altså helt legitimt at udfordre den klassiske posering, hvor du står stiv som et bræt op ad en hvid væg og smiler anstrengt. Leg med det, og find ud af, hvilken posering der repræsenterer dig bedst, og samtidig passer til den branche, du søger job i.
Dit ansigtsudtryk, din kropsholdning, din påklædning, din posering, lyset og baggrunden er alt sammen noget, du skal tage stilling til, når du skal tage et billede til din LinkedIn profil. Vigtigst af alt er, at billedet er aktuelt og vækker nysgerrighed hos modtageren.
2. Sørg for at krydre din headline med dine specialiteter
Har du udelukkende din uddannelse eller din jobtitel stående i din headline, så trænger den til en kærlig hånd. Søger man fx efter ’fysioterapeut’ på LinkedIn, er der 547.000 brugere med lige netop den titel i sin headline. Føler du dig ramt? Så skynd dig ind og ændre din headline.
Din headline skal afspejle DIG og give andre brugere appetit på at besøge din profil. Så selvom du (måske) synes, at din arbejdstitel afspejler dig 110%, er det med garanti ikke den værdi, der får andre til at klikke sig ind på din profil. Dermed ikke sagt, at du ikke må have din titel i din headline. Det må du gerne – du bør blot krydre den med andre kompetencer, kvaliteter eller andet.
Når du skal udfylde din headline, bør du overveje, hvad der gør dig unik. Hvilke keywords beskriver dig, dine kompetencer og dine drømme. Brug fx ord som engageret i, passioneret for eller nysgerrig efter X i din headline.
Husk på, at hvis du i din overskrift fx skriver, at du er passioneret for X, så skal modtageren også kunne afkode den passion andre steder på din profil fx i dit tidligere arbejde eller i din om-tekst.
Desuden er ordene i din headline afgørende for, at du kommer frem i søgeresultaterne. Så det kan altså godt betale sig at bruge lidt ekstra energi på at gøre din headline knivskarp.
3. Gør din om-tekst hottere end Nik & Jay
Du har hele 2.600 tegn inklusive mellemrum at gøre godt med i dit om-afsnit. Heraf vil de første 2-3 linjer være synlige for dem, som besøger din profil, og de linjer bør derfor få lidt ekstra kærlighed, således læseren får lyst til at vide mere om dig.
Din om-tekst skal være en bouillonterning med essensen af dig – et sammenkog af dine ambitioner, kompetencer, passioner, værdier, erfaringer og drømme. Skriv din om-tekst i jeg-person, og gør din tekst overskuelig ved at bruge enterknappen og lave afstand mellem forskellige afsnit.
Sørg altid for at afslutte din om-tekst med et call to action – altså hvad vil du gerne, at læseren skal gøre herfra? Fx oprette forbindelse til dig eller kontakte dig, hvis de mangler en kollega.
4. Vær ikke bange for at oprette forbindelse til andre profiler
På Facebook tilføjer du venner og på LinkedIn opretter du forbindelse. Bemærkede du forskellen? Relationerne er mere distanceret på LinkedIn, og det er en del af kutymen, at du kan linke op med personer, som du ikke kender. Så tøv ikke med at oprette forbindelse, hvis du falder over en person, som du synes er interessant, inspirerende eller noget helt tredje. Og selvom det kan lyde grænseoverskridende, så er det god LinkedIn-stil at smide en lille kommentar med, når du opretter forbindelse til andre profiler.
Faktisk er det sådan, at jo større et netværk du har på LinkedIn, jo højere rangeres du, når fx rekrutteringsvirksomheder søger efter profiler. Så sørg for at linke op med fx dine kollegaer, studiekammerater, venner, bekendte osv. På den måde får du også opbygget et netværk, som du kan bruge i din jobsøgning.